Jeg ved, at jeg har nogle kilo at tabe, er lidt for meget begyndt at ligne en person der har en blog der hedder sarahskager.dk, så derfor var jeg ikke tvivl om, at jeg skulle sige ja tak til den nye LCHF bog af Jane Faerber. LCHF står for Low Carb High Fat og lover, at hvis man følger den diet, taber man sig også, og det er jeg ikke i tvivl om at man gør, for man bliver SÅ mæt af at spise meget protein, at man slet ikke har lyst til søde sager. Jeg prøvede faktisk i en uge, for der er mange gode idéer til måltider i bogen og jeg elsker grøntsager og tænkte, at det ikke ville blive det store problem. Jeg prøvede endda burgerboller lavet af blomkål og hasselnødder i stedet for de kedelige traditionelle burgerboller (hvordan de smagte, må jeg blive dig svar skyldig, for jeg var så forkølet at jeg ingen smagsløg havde, men mit bud er, at de smager ret så sundt). Det er stadig en del lækre opskrifter jeg gerne vil afprøve, men pt. med to små børn, er det altså meget svært at cutte alle kulhydrater ud af vores mad og efter bare 5 dage på dieten, havde jeg det sådan, at jeg ikke kunne få et æg mere ned, hvis man er glad for æg, er det en god diet. Bogen indeholder også en del facts om LCHF dieten – som åbenbart er meget populær i Sverige.

Katrine Klinkens bog Børnenes Køkken, er diametralt modsat Jane Faerbers bog, tror der indgår kulhydrater i stort set alle hendes opskrifter, kan også huske at jeg har set Klinken i tv duel med kernesunde Ninka for en del år siden. Opskrifterne er lavet til nybegyndere så børn kan lave dem. Alle opskrifterne er markeret med en stjerne med teksten ”ret nem”, ”lidt svær” eller ”svær”, det gør det nemt for børnene at overskue rettens sværhedsgrad. Der er mange gode opskrifter i bogen, og den er ca. 20. gange større end den bog med opskrifter fra Brugsen jeg havde som barn. ELSKEDE den bog – man må sige, at Klinken har givet nutidens børn mere at vælge imellem. Der er selvfølgelig også kapitler med søde sager, og specielt isdesserterne ser vildt lækre ud. Faldt for en opskrift på hjemmelavede P-tærter – den opskrift kommer om et par dage – de blev sindsygt gode og jeg er kommet til at spise så mange, at jeg fik kvalme – ikke lige efter planen, sådan noget tror jeg aldrig Jane Faerber kommer til at gøre.

Status på min kur: Prøv ikke at spise for mange kulhydrater, prøv ikke at spise for mange p-tærter og løb 3 gange om ugen.

LCHF. Spis dig Mæt og Glad. Jane Faerber Politikens Forlag. 211 sider. 188 kr.

Børnenes Køkken. Katrine Klinken. Politikens Forlag. 554 side. 219 kr.

3 svar til Boganmeldelse: Spis dig Mæt og Glad af Jane Faerber og Børnenes Køkken af Katrine Klinken

1. Tror du “Børnenes Køkken” også ville være fin til en der lige er flyttet hjemmefra, og godt kunne bruge nogen nemme opskrifter? ;-)

2. sarah siger:

Ja, det tror jeg bestemt, der er rigtig mange lækre opskrifter.
    Kh. Sarah

3. Louise Landbo Larsen siger:

Katrine Klinkens bog er fantastisk! Mine børn er ikke helt store nok til at kunne give sig i kast med den endnu – men jeg bruger den flittigt. Der er rigtig mange gode opskrifter og jeg tænker, at den er oplagt til dem som lige er flyttet hjemmefra – eller andre begyndere :-) Opskrifterne varierer ret godt fra gode gammaldags danske retter og til diverse indisk og thai inspirerede retter og så er fødselsdags- og jule- samt slik afsnittet helt fantastiske!
    Mvh Louise

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *